۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۲

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران:

آیین‌نامه هیئت‌های امنا در راستای استقلال دانشگاه‌ها بازنگری شود

آیین‌نامه هیئت‌های امنا در راستای استقلال دانشگاه‌ها بازنگری شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بازنگری آیین‌نامه هیئت‌های امنا با استفاده از رویکرد مبتنی بر شواهد در اولویت قرار گیرد و این بازنگری باید در راستای تقویت استقلال دانشگاه‌ باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا رییس کرمی امروز در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های دانشگاه‌ها گفت: استقلال دانشگاه‌ها سنگ بنای نظام دانشگاهی است و به این معناست که دانشگاه‌ها در تعیین اهداف و اولویت‌های خود و اجرای آن استقلال داشته باشند استقلال محیط‌های آموزش عالی به عنوان عامل موفقیت نظام‌های آموزش در کشورهای پیشرفته است. به همین دلیل اتخاذ سیاست‌هایی با هدف اجرای الگوی استقلال دانشگاه می‌تواند به پیشرفت علمی و استقلال هرچه بیشتر کشور کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای رسیدن به استقلال در دانشگاه‌ها ایجاد نظام مشارکتی در انتخاب سطوح مدیریتی است که در صورت انجام آن شایسته سالاری رعایت می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقش شیوه حکمرانی در استقلال دانشگاه‌ها توضیح داد: شیوه حکمرانی و مدیریت دانشگاه‌ها نقش مهمی در استقلال دانشگاه‌ها دارد. در حال حاضر ارکان مدیریتی دانشگاه‌ها شامل هیات‌های امنا، رییس موسسه، هیات رییسه و شورای موسسه هستند که از میان آن‌ها هیات امنا عالی‌ترین رکن موسسه است و مسئولیت‌های مهمی از قبیل صیانت از استقلال دانشگاه‌ها، حمایت از آزادی علمی، تضمین اثربخشی و اطمینان از کارایی مدیریت دانشگاه را بر عهده دارد.

وی افزود: در حال حاضر به نظر می‌رسد لازم است بازنگری در آیین‌نامه‌ها و قوانین هیات‌های امنا با استفاده از رویکرد مبتنی بر شواهد در اولویت قرار گیرد و این بازنگری باید در راستای تقویت استقلال دانشگاه‌ها و افزایش اختیارات آنها در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ارائه خدمات سلامت و آموزش پزشکی باشد.

رییس کرمی با اشاره به تجربه رییس جمهور در مدیریت دانشگاه، معاون وزیر، وزیر بهداشت، حضور در کمیسیون بهداشت و درمان گفت: فرصت مغتنمی فراهم شده که به صورت اساسی به حل مشکلات این حوزه پرداخته شود.

وی با اشاره به اهمیت سلامت گفت: حوزه سلامت و تعرفه به عنوان یکی از عوامل کلیدی در کیفیت خدمات و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است. دانشگاه به عنوان یکی از معتبرین‌ترین مراکز علمی کشور نقش مهمی در این زمینه دارد. ضروری است که تعرفه‌های خدمات درمانی و بهداشتی به گونه ای تنظیم شوند که علاوه بر تامین هزینه‌های خدمات عدالت اجتماعی و دسترسی همگانی را نیز فراهم کنند.

رییس کرمی خاطر نشان کرد: تعرفه‌های خدمات بهداشتی باید دوره‌ای بازنگری شوند تا با هزینه‌های واقعی و تغییرات اقتصادی متناسب باشند. ایجاد شفافیت در نظام تعرفه گذاری می‌تواند به کاهش تضادها و نارضایتی‌ها کمک کند.

وی افزود: همچنین اصلاح نظام بیمه سلامت به نحوی که پوشش بیمه‌ای بیشتری برای اقشار محروم ایجاد کند ضروری است. به علاوه اجرای نظام اطلاعاتی پیشرفته میتواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کمک کند. در این زمینه اثر فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی مورد تاکید است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: تقویت نهادهای نظارتی و ارزیابی عملکرد مراکز درمانی و پزشکان و تامین حقوق بیماران اهمیت دارد. همچنین تعرفه و غیر واقعی بودن تعرفه باعث مشکلات بسیار از جمله پرداخت از جیب مردم شده است.

وی خاطر نشان کرد: هرچند قواعد سلامت صد در صد از بازار تبعیت نمی کند ولی دستکاری شدید و بیش از حد ساختار سلامت را دچار مشکل کرده است.

کد خبر 6254293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha